Ervaren wat het werk inhoudt. Praten met medewerkers. Zien hoe ze met elkaar omgaan, samen lunchen. Letterlijk sfeer proeven. Met #dagjemeedraaien krijgen potentiële collega’s een uniek kijkje in de keuken van een bedrijf. “Medewerkers worden je ambassadeur.”
Hij schuift wat heen en weer op de kruk. Martin, medewerker bij WellColl, autoschadeherstelbedrijf en camping- en caravanservice met zes vestigingen in Limburg. Spanningen? “Die moeten nog even zakken, denk ik.” Vervolgens legt hij voor de camera uit waarom hij enthousiast is over zijn werkgever. Maar dat moet je vooral zelf ervaren, zegt hij. “Kom een dagje meedraaien.”
Omdenken
Het is een opnamesessie voor #dagjemeedraaien. In dit concept nodig je mensen via een korte video uit om mee te lopen in je bedrijf. Het idee – dat nog in de pilotfase zit – is ontstaan vanuit arbeidsmarktplaats.eu, het succesvolle initiatief van LWV en Leo Loopbaan om ontslagen VDL Nedcar-medewerkers aan nieuw werk te helpen. “Het is een andere manier van denken”, zegt Carlo Eussen, een van de betrokken ondernemers. “Je presenteert je aan potentiële kandidaten. In feite solliciteer je als werkgever, in plaats van andersom. Dat maakt het leuk.”
Het eerlijke verhaal
Bij #dagjemeedraaien gaat het om het eerlijke verhaal, zegt Vital Verheggen, directeur WellColl. “Een medewerker van je bedrijf vertelt voor de camera wat er leuk is aan het werk en je organisatie, maar ook wat eventuele vooroordelen of nadelen zijn. Je stelt je dus kwetsbaar op. Ik ben zelf niet bij de opnames geweest, ik vond het dan ook best spannend.” Onnodig, want Martin is enthousiast. “Ik kan echt geen nadeel noemen van het werken voor WellColl”, zegt hij in het filmpje.
Groot bereik
Meedoen aan #dagjemeedraaien kan veel nieuwsgierigen naar je bedrijf trekken, aldus Carlo. “Achter arbeidsmarktplaats.eu zit een groot netwerk met daarin onder andere de provincie, LWV, Leo Loopbaan, UWV en arbeidsmarktregio’s. Het bereik is daardoor enorm groot.” Daarnaast is er nog een ander belangrijk effect, merkt Vital. “Medewerkers worden ambassadeur van je bedrijf. In ons geval vertelt Martin het verhaal. Maar dat stimuleert collega’s om in hun eigen netwerk te vertellen dat ze trots zijn op hun werk.”
Kijk op arbeidsmarktplaats.eu voor de ins en outs.