Jan Klerken, lid van een ware champignonfamilie en CEO van Scelta Mushrooms, is een innovatief ondernemer in hart en nieren. Hij voelt trends en innovaties binnen no-time aan en weet deze te vertalen naar kansen en mogelijkheden om innovatief en duurzaam te kunnen ondernemen. Iets wat steeds belangrijker wordt binnen het Nederlandse bedrijfsleven. De hoogste tijd voor de Limburgse Werkgevers Vereniging en Hans De Boer, voorzitter van de landelijke koepel VNO-NCW, om langs te gaan in Venlo en in gesprek te gaan over innovatiegericht ondernemen.
Zaken doen in champignons is iets wat Klerken met de paplepel is ingegoten. Op zijn 16e is hij gestart met werken in de champignonkwekerij van zijn ouders. In 1979 heeft hij het bedrijf overgenomen om het vervolgens een jaar later weer te verkopen. Een nieuw businessplan? Dat had Klerken niet. “Nadat ik het bedrijf van mijn ouders had verkocht, ben ik als eenpitter begonnen. Met mijn vrachtwagen op en neer naar Parijs om daar op de markt de beste champignons te kopen om deze vervolgens weer te kunnen verkopen in Nederland.” Toch wilde Klerken uiteindelijk meer. Daarom richtte hij in 1993 zijn huidige champignon walhalla op, Scelta Mushrooms.
Tot op de dag van vandaag is Klerken bezig met voorop lopen. En dat doen ze. The Scelta Institute, ook wel ‘home of winnovations’ genaamd, is een epicentrum waar nieuwe producten worden ontwikkeld op basis van markt- en klantinput. Van het ontwikkelen van gezonde snacks en gezondheidsingrediënten tot het opzetten van een universiteit voor kinderen, Kids University for Cooking genaamd. Het is een plek waar ambitie, innovatie en vooruitdenken elkaar ontmoeten. Een bezoek aan het inspirerende Scelta Mushrooms is voor de LWV en De Boer de uitgelezen kans om samen met Klerken in gesprek te gaan over het innovatievermogen van Nederland.
Ook de LWV heeft innovatie hoog op de agenda staan. Zo is het expertisecentrum Duurzaamheid & Innovatie con-tinu bezig met onderwerpen en projecten rondom deze thema’s. “Met behulp van onze expertisecentra willen we als vereniging ook dienen als vraagbaak. Zo zijn we voor onze leden een initiator op het gebied van nieuwe ontwikkelingen. Hiermee hopen we ze een stap verder te kunnen helpen op weg naar duurzaam en innovatief ondernemen”, aldus Giel Braun, voorzitter LWV.
Er zijn weinig bedrijven waar innovatie zo tot de verbeelding spreekt. De vereniging is dan ook trots op een lid als Scelta Mushrooms met een uitgesproken innovatief karakter. “Een expertisecentrum wordt bemenst door ondernemers die voorop lopen in hun branche. Met Scelta Mushrooms heb je zo’n bedrijf te pakken. Zij leveren een enorme brok kennis waar onze andere leden gebruik van kunnen maken en van kunnen leren. Bij de LWV streven we ernaar om een organisatie te zijn van, voor en door leden. De kracht van de vereniging”, zo vertelt Hans Heijnen, vicevoorzitter van de LWV.
Evenals de LWV is ook overkoepelende organisatie VNO-NCW dag in dag uit bezig om duurzaamheid en innovatie te stimuleren. De reden voor Hans de Boer om in gesprek te gaan met ondernemer Jan Klerken over innovatie. “Een land dat beschikt over bedrijven waar veel innovaties plaatsvinden, wordt daardoor welvarend. Dat is precies de reden waarom VNO-NCW zo knokt voor regelingen en subsidies gericht op deze twee thema’s. Dit helpt ondernemers om te kunnen blijven innoveren. Goed voor hun en goed voor ons land”, aldus De Boer.
Een visie die bij Scelta Mushrooms gedeeld wordt. “We noemen het niet innovatie, maar winnovatie.” Iets waar verenigingen als de LWV en VNO-NCW als geen ander aan bijdragen volgens Klerken. “Mijn motto is niet voor niks ‘dare to share’. Alles wat je deelt, krijg je in veelvoud terug. Hoe mooi is het dan dat wij onze inzichten kunnen delen met zowel andere ondernemers als met de vereniging? Op deze manier kunnen zij vernieuwing aanjagen en de belangen van ondernemers behartigen. De LWV is echt bezig om Limburg en ondernemers in Limburg op de kaart te zetten en, mis-schien nog wel belangrijker, om Limburg op de kaart te houden.”