Voor duizenden ondernemers en bedrijven viel op zondagavond 15 maart het zakelijk leven pardoes stil. Voor de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV) betekende de door premier Rutte afgekondigde ‘intelligente lockdown’ het startsein van een van de meest hectische perioden in het honderdjarig bestaan. “Als onze leden ergens behoefte aan hebben, dan is het aan correcte informatie.”
Het is alle hens aan dek bij de LWV, ook bijna vier maanden na de bewuste 15e maart. Op kantoor is zowat iedereen bezig met de coronacrisis en dat geldt ook voor voorzitter Giel Braun en directeur Huub Narinx. “Ik zit van de vroege ochtend tot de late avond achter het beeldscherm te overleggen en te vergaderen”, zegt de laatste vanuit de werkkamer van zijn woonhuis in Beegden. “Met leden die behoefte hebben aan persoonlijk contact, maar vooral ook bestuurders, brancheorganisaties, politici en beleidsmakers. Mensen kennen de LWV als een vereniging die verbindt en versterkt, maar we zijn natuurlijk ook een organisatie die de belangen van werkgevers vertegenwoordigt. Via onze moederorgani-satie VNO-NCW hebben we hele korte lijnen met Den Haag.”
Den Haag
Tijdens deze crisis is er elke dag contact met het bestuur, vaak met voorzitter Hans de Boer zelf. “Het is van het grootste belang dat de Haagse beslissers precies weten wat er speelt, wat de gevolgen zijn voor ondernemers in deze crisis en welke maatregelen genomen moeten worden. Wij hebben daar zeker invloed op.” Als voorbeeld noemt Huub Narinx de beslissing dat ook werkmaatschappijen en dochterbedrijven van grote ondernemingen in aan-merking komen voor de ondersteuning. “Een mooi succes, zeker. Maar er zijn ook zaken die onder de radar blijven. Zo spannen we ons in voor het openblijven van de landsgrenzen. Zeker in Midden- en Noord-Limburg met het internationale transport en de vele grensarbeiders vanuit Duitsland is dat cruciaal. In het zomerseizoen komen duizenden seizoenwerkers naar Limburg; het zou voor de agrarische sector een ramp zijn als de grenzen dicht zouden gaan. In het zuiden van Limburg hebben we met succes een beroep gedaan op een aantal burgemeesters om vooral grenswerkers makkelijker toegang te geven. Uiteraard is de bestrijding van het coronavirus prioriteit nummer één, maar de economie moet ook waar mogelijk ruimte krijgen.”
Informatie
Naast lobbywerk is informatieverstrekking in deze hectische tijd belangrijker dan ooit, weet Huub Narinx. “Ondernemers hebben behoefte aan duidelijkheid. Vanaf dag één van de crisis publiceren we nieuws via alle kanalen die we ter beschikking hebben. De website, nieuwsbrieven, mails, de app. We proberen dat zo gericht mogelijk te doen, per branche of sector. Verder werken we in de informatievoorziening nauw samen met uiteraard VNO-NCW en de KVK. Wij verwijzen naar elkaar, we hoeven niet alles zelf uit te vinden. Alle informatie is gecheckt en betrouwbaar. We willen een triple A-merk zijn in deze tijd van overinformatie en nepnieuws. Onze leden verlangen zekerheid, weten waar ze aan toe zijn.”
Andere manier van communiceren via de nieuwe LWV app
“Achter de schermen hebben we een compleet nieuwe app voor LWV-leden laten ontwikke-len. Geschikt voor zowel de mobiele telefoon als tablet en laptop. De interactieve app wordt naast de andere kanalen ongetwijfeld het belangrijkste instrument om dicht bij onze leden te staan. Leden ontvangen nieuwsberichten, actuele informatie over evenementen en kunnen direct met elkaar contact leggen en informatie uitwisselen via de chatfunctie. Met de app kunnen we flitsenquêtes en polls houden. Op die manier kunnen we heel snel meningen peilen en aftasten wat er speelt. Waarmee we dan weer in het lobbytraject proberen nieuw beleid af te dwingen of zaken aan de orde te stellen. Met dit centrale, laagdrempelige, toegankelijke communicatieplatform wordt kennis en informatie gedeeld en kan men bij elkaar te raden gaan. Hier is juist nu in crisistijd grote behoefte aan.”