Het vestigings- en ondernemingsklimaat in Nederland verslechtert. Zowel grote bedrijven als mkb ondernemingen doen hun uiterste best, maar is dat wel genoeg? Welke industrie is hier straks nog?

Het wordt tijd dat we kleur gaan bekennen, oftewel keuzes durven te maken. Zijn we voor óf tegen basisindustrie in Nederland? En is er hier over 10 of 20 jaar nog een chemische fabriek open? Maar het is niet alleen chemie. We maken in Nederland (onderdelen van) auto’s, textiel, schepen, robots, en nog veel meer. Dat de Nederlandse maakindustrie een cruciale rol speelt in onze economie roepen we al een tijd. Maar welke rol is dat dan?

Nou die rol is heel duidelijk: in de maakindustrie wordt het geld verdiend waar andere sectoren op kunnen bouwen. Zonder al die maakbedrijven hebben accountants, advocaten, adviseurs etc. straks geen boterham meer te verdienen hier. Bovendien hebben we diezelfde industrie kneiterhard nodig om onze maatschappelijke uitdagingen het hoofd te bieden. Niet alleen de ASML’s, VDL’s en DSM’s van deze wereld, juist ook al die kleinere mkb bedrijven er omheen dragen enorm bij aan onze economie. Al die bedrijven zorgen voor banen, verdienvermogen, sociale cohesie en voor innovatievermogen.

Kijk nou naar de Brightlands Chemelot Campus, de innovatie hotspot in Limburg van chemie en materialen. Die was er nooit gekomen als er niet al sprake was van de nodige infrastructuur en basischemie. Als we niet oppassen gooien we zo meteen het kind met het badwater weg.

We zouden juist moeten kijken hoe we elkaar kunnen versterken, hoe we samen het innovatievermogen kunnen inzetten om de nodige transities te maken. Kijk niet naar het bedrijfsleven als pinautomaat, maar ga en blijf in gesprek om juist meer waarde toe te voegen. Volgens mij moet je ook zo denken, anders blijf je niet overeind. Laten we hier samen de handschoen oppakken, ook vanuit de politiek. Zodat we kijken naar de ‘hoe dan wel’ in plaats van ‘zo niet’. Wellicht verrijst er zo nog een nieuwe innovatieve autofabriek uit de as van wat ooit VDL Nedcar was: een prachtig stukje autohistorie in Limburg.

Ron Coenen
Voorzitter Limburgse Werkgevers Vereniging